Kaupunginvaltuuston kokouksessa 13.11.2023 isoimpana asiana oli talousarvio 2024, taloussunnitelma 2025-2027, henkilöstösuunnitelma sekä veroprosentit vuodelle 2024.
Taloustilanne on edelleen haastava ja se näkyi myös talosarviossa jo valmisteluvaiheessa.

Vihreän valtuustoryhmän ryhmäpuheen asiasta piti ryhmän puheenjohtaja Tuomas Ojajärvi.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut,

En ole kuusivuotisen valtuustourani aikana vielä ollut tilanteessa, jossa talousarviota rakennettaisiin ilman epävarmoja talousnäkymiä. Jälleen kerran on jouduttu tekemään kipeitä päätöksiä siitä, mihin rahaa riittää, samalla kun kipuillaan sen kanssa, että kasvava kaupunki tarvitsisi satsauksia jatkuvasti enemmän. Oman, toki positiivisen haasteensa tuo Seinäjoella kasvava lasten määrä, joka luo lisäpainetta sivistyksen ja hyvinvoinnin toimialalle. Jälleen kerran vaikeasta tilanteesta huolimatta talousarvio on saatu rakennettua kasaan ja toistaiseksi ylijäämäisenä.

Sivistyksen ja hyvinvoinnin toimiala näkyy keskeisessä asemassa talousarviota tehdessä. On ollut hyvä huomata, että toimiala ei tarjoa meille pelkkiä säästöjä, vaan myös satsauksia, jotka toivottavasti näkyy etenkin koulumaailmassa. Toki niitä kipeitä säästöjäkin löytyy. Näistä ainakin osa vihreässä valtuustoryhmässä nähdään lyhytnäköisinä, ja niiden kustannukset tulevat kaupungille todennäköisesti muuta kautta.

Onkin pakko toistaa tässä yhteydessä lähes joka vuosi talousarviopuheessa nostamastamme asiasta. Lapsista ja nuorista puhuttaessa, meidän pitäisi aina pyrkiä parhaaseen tasoon. Myös niissä toimissa, jotka eivät ole lakisääteisiä tehtäviä. Se on parasta ennaltaehkäisevää työtä, parasta hyvinvoinnin edistämistä ja se toimii myös vetovoimatekijänä kaupungille.

Talousarvio on nyt rakennettu siten, että onnistuessamme pääsemme hieman plussan puolella. Taloudessa on kuitenkin monia epävarmuuksia edessä, jotka voivat heilauttaa budjetin nopeasti miinukselle. Vaikka on hyvä juhlia sitä, että veroprosenttia ei nyt nosteta, on kuitenkin kysyttävä, olisiko näin epävarmassa tilanteessa veroistakin pitänyt jo puhua enemmän? Todennäköisesti veronkorotukset ovat joka tapauksessa melko varmasti edessä tulevina vuosina, ilman yllättävää käännettä.

Talouden epävarmuus näkyy myös tulevissa investoinneissa. Siksi investoinneissakin pitää olla valmis peruuttamaan, jos tarve niin vaatii. Paljon puhetta on herättänyt esimerkiksi uimahallihanke. Onko meillä tällä hetkellä varaa isoon uimahalli-investointiin vai pärjäämmekö vielä peruskorjauksella? Toisaalta, onko meillä varaa olla nyt rakentamatta, kun rakentaminen mitä todennäköisimmin halventuu tulevina vuosina? On myös kysyttävä, tarvitaanko Seinäjoelle puhuttua 50 metrin allasta, jos Kuortaneen uimahallihanke etenee maaliin? Entä olisiko nykyisen hallin tilanahtauteen oikeasti parempi ratkaisi toinen uimahalli, esimerkiksi Tanelinranta-Kertunlaakso alueelle kuin nykyisen iso laajennus? Näitä isoja investointeja joudummekin miettimään tulevina vuosina monipuolisesti ja myös kriittisesti.

Arvoisa puheenjohtaja,
Henkilöstösuunnitelmassa näkyy tietysti myös taloustilanne. On kuitenkin hyvä, että Seinäjoella suunta henkilöstön vakinaistamiseen jatkuu. Henkilöstöön panostaminen myös vaikeina aikoina on kuitenkin sijoitus. Motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö on varmasti halvempi ratkaisu kuin liiallinen henkilöstöstä säästäminen, sillä se vähentää huomattavasti esimerkiksi sairaspoissaoloja.
Seinäjoki on kulttuuri- ja tapahtumakaupunki, joten on hyvä, että tämä näkyy myös henkilöstösuunnitelmassa tämän alan työntekijöiden palkkaamisessa.

Arvoisa puheenjohtaja,
kun tehdään kymmenien miljoonien talousarviota, niin voi vaikuttaa erikoiselta puuttua muutamien tuhansien kokonaisuuksiin. Näissä pienissä rahoissa voi kuitenkin piillä isoja asioita.
Vihreä valtuustoryhmä esittääkin huolensa MLL:n Pohjanmaan piirin kymmenen tuhannen euron tuen puuttumisesta budjetista. Tällä rahalla on saatu tarjottua koulutettuja nuoria lastenhoitoavuksi perheisiin koko Seinäjoen alueella. Nyt tämä etenkin iltaisin ja viikonloppuisin tärkeä apu, jota tänä vuonnakin on saanut 160 lasta, uhkaa loppua. Tämä on palvelua, jota kaupunki eikä varhaiskasvatus tarjoa, joten tällä on paikkansa kaupungissa.

Esitämmekin hartaan toiveen, että tämä tuki löytyisi vielä ensi vuonna jaettavista avustuksista myöhemmin. Näkisimme, että työllisyystoimena tämä tuki voisi löytyä sivistyksen toimialan sijaan myös elinvoiman toimialalta.

Arvoisa puheenjohtaja,
pienestä toiveesta huolimatta, Vihreä valtuustoryhmä hyväksyy esitetyn talousarvion, taloussuunnitelman, veroprosentit sekä henkilöstösuunnitelman kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti.