Tänään valtuustossa tällä kahden Hennan ja Tuomaksen kokoonpanolla! Alla kokouksen merkittävimmät päätökset. Kokous oli meille tärkeä paitsi päätöksiltään, myös ryhmänä.

💚 Heti kokouksen alussa myönsimme eron pitkäaikaiselle valtuutetullemme Henna Rantasaarelle. Henna tuli valituksi kaupungin hyvinvointipäälliköksi, ja edistää nyt kaupunkilaisten asioita viranhaltijana. Iso kiitos Hennalle vuosien aikana tehdystä työstä vihreämmän Seinäjoen puolesta! ❤️

👧🏼🧑🏽‍🦱 Hyväksyimme Etelä-Pohjanmaan maakunnallisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman toimenpiteet Seinäjoen osalta.

🍛 Nuorisovaltuuston vegaaniruoka-aloite tuli vihdoin päätökseen ja hyväksytyksi! 👏🏻 Tuomas Ojajärvi piti päätöksestä ryhmäpuheen, joka on luettavissa alla.

Ryhmäpuhe vegaaniruoka

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.

Etelä-Pohjanmaa on ruokamaakunta ja voimme olla ylpeitä siitä. Täten on hyvä, että täälläkin usein korostetaan kuinka jokaisen pitää saada syödä sitä mitä haluaa. Valitettavasti nämä molemman tuntuvat unohtuvan, kun keskustelu siirtyy lihattomaan ruokavalioon. Monesti unohtuu, kuinka tärkeä maakunta Etelä-Pohjanmaa on myös kasvisruuan osalta. Samoin jostain syystä tämä, “jokaisen pitää saada syödä mitä haluaa”- fraasi ei näytäkään aina koskevan keskusteluissa niitä, jotka ilmoittavat syövänsä kasvis- tai vegaaniruokaa.

Suurin osa meistä tänään täälläkin istuvista, on käynyt kouluja ennen 90-lukua tai 90-luvun alussa lamavuosina. Muistamme siis varmasti sen, että päivittäiseen ruokailuun ei läheskään aina kuulunut lihaa tai edes eläinperäistä ravintoa. Oli kesäkeittoa, pinaattikeittoa, puuropäiviä, näin muutaman mainitakseni. Mitä kauemmin kouluajoista on, sitä vähemmän kouluruokailuun lihaa kuului. Kouluruoka on ollut siis sitä ihan normaalia sekasyöjän ruokavaliota ja aika hyvin olemme kouluruokailun kuin muunkin ruuan kanssa pärjänneet. Siksikin tämä voimakas keskustelu näiden lihattomien ruokavalioiden ympärillä jaksaa aina yllättää.

Tänään olemme kuitenkin päättämässä nuorten itse tekemästä aloitteesta, joka koskee vegaaniaruuan tarjoamista oppilaille. Olemme päättämässä ruokavaliosta, joka on useimmille tätä noudattavalle eettinen valinta. Me olemme siis päättämässä saako vegaanioppilas oman eettisen vakaumuksensa mukaista ruokaa, kuten perusopetuslaissa ohjeistetaan. Muistutuksena vielä, että me emme ole päättämässä sekasyöjän ruokavaliosta tai määräämässä ketään kasvissyöjäksi tai vegaaniksi. Sekasyöjä saa siis samaa sekasyöjän ravintoa kuin tähänkin asti.

Vegaaniliiton mukaan suurin osa Suomen kouluista ja päiväkodeista tarjoaa jo vegaanistaruokaa sitä haluaville. Näin tekee myös useat kunnat Etelä-Pohjanmaalla ilman sen kummempaa valtuustojen päätöstä ja isoja kohuja. Ruokamaakunnan keskuskaupungissa tästä on kuitenkin käyty nyt erikoinen vääntö ja joka ei kaikilta osin ole ollut kunniaksi ruokamaakunnalle.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
Onko vegaaniruuan tarjoaminen kouluissa sitten kustannuskysymys?
Vastaus on selvä. Se ei ole kustannuskysymys sen enempää kuin muutkaan erityisruokavaliot. Aloitteen vastauksessa kerrotaan, että n. 40 oppilaan vegaaniruoka maksaa 20000 euroa vuodessa. Vertailun vuoksi, 40 sekasyöjän ruokailu maksaa vuodessa n. 15000€, jos päiväannoksen hinta on 2€. Vegaaniruoka maksaa samalle määrälle oppilaita siis tosiassa vain 5000 euroa enemmän ja tämä taitaa olla promille osia Seinäjoen kaupungin ruokahuollon vuosibudjetista. Lisäksi kustannukset varmasti vielä tasaantuu, kun vegaaniruuan valmistuksessa päästään vauhtiin.

Kouluruoka on puhuttanut monelta osin jo vuosia, mutta erityisen tärkeää on, että yksikään lapsi tai nuori ei jää ilman kouluruokaa siksi, että hän ei saa oman eettisen valinnan mukaisesti vegaanista ruokaa. Tämä arvovalinta ei ole pois keneltäkään muilta. Sen sijaan vegaanista erityisruokavaliota haluavat varmasti syövät tyytyväisinä heille tarjotun ruuan.

Vihreät on samaa mieltä nuorisovaltuuston puheenjohtajan kanssa, että vegaaniruuan saamiseksi vaadittava lupa kuormittaa turhaan terveydenhuollon resursseja ja ei ehkä ole tarpeellinen Ehkä tätä arvioidaan siis vielä jatkossa. Nyt on tärkeä päästä asiassa eteenpäin.

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut.
Vihreä valtuustoryhmä kannattaa aloitteeseen annettua vastausta ja toivoo sen pikaista täytäntöönpanoa. Vahvistetaan ruokamaakuntaamme siis myös tältä osin.