Suomen historian ensimmäisten aluevaalien ennakkoäänestys alkaa tänään. Olen itsekin ehdolla, mutta omaa tulosta enemmän jännitän äänestysprosenttia. Koska aluevaalit ovat uusi asia, saattaa vaalien tarkoitus jäädä äänestäjille epäselväksi. Kyseessä on kuitenkin tärkeä asia ja on sääli, jos äänestäjät eivät löydä syytä etsiytyä uurnille.

Valitettavasti, kuten aika usein vaaleissa, keskustelu on pyörinyt myös asioissa, jotka eivät tule olemaan aluevaltuustojen päätettävissä. Jopa vaalikoneita täyttäessä on saanut vastailla kysymyksiin, joilla ei ole mitään tekemistä tulevan valtuutetun vastuiden kanssa. Tuleva aluevaltuutettu ei päätä bensa- tai turveverosta eikä kiintiöpakolaisten määrästä.

Mistä sitten on kyse? Sen haluan käydä kanssanne läpi.

Kyseessä on kauan valmisteltu sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus, jossa tähän saakka kuntien vastuulla olleet sosiaalihuollon, terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut siirtyvät hyvinvointialueiden vastuulle. Hyvinvointialueet noudattavat aika pitkälti nykyisten maakuntien rajoja, esimerkiksi Etelä-Pohjanmaalle syntyy yksi, koko maakunnan kokoinen hyvinvointialue.

Vaaleilla valitut päättävät esimerkiksi alueella järjestettävästä kouluterveydenhuollosta, mielenterveyspalveluista, neuvolapalveluista ja vanhustenhoidosta. Jos sinua siis kiinnostaa, miten alueellasi tulevaisuudessa järjestetään edellä mainittujen lisäksi vaikkapa sosiaalityö, synnytykset, asumispalvelut, perhetyö, pelastustoimi ja omaishoitajien tuki, kannattaa äänestää.

Aluevaltuustot päättävät, miten rahat jaetaan hyvinvointialueen palveluihin. Keskitytäänkö hyvinvointialueellasi korjaavaan työhön, vai otetaanko huomioon ennaltaehkäisy ja se, että hoitoa saa heti, kun sitä tarvitsee? Uudistetaanko palveluita kaikki tasa-arvoisesti huomioon ottaen ja vaikutukset ennalta arvioiden, vai leikataanko palveluista ja mietitään seurauksia myöhemmin? Kaikkeen tähän vaikuttaa se, millaiset ihmiset valtuustoissa ovat päättämässä.

Tänään voit jo mennä äänestämään, joten ota hetki ja mieti, millaisen hyvinvointialueen sinä haluat. Etsi sitten juuri itsellesi sopiva ehdokas ja käy äänestämässä.

Muistathan turvavälit, lakeudella on kyllä tilaa!

Laura Ala-kokko
Vihreät Naiset ry 1. varapuheenjohtaja