Skeittaus ja skuuttaus ovat suosittuja lajeja tällä hetkellä. Seinäjoelta puuttuu vielä lajin kunnollinen harrastuspaikka. Samaan aikaan käydään keskustelua Seinäjoen keskustan vetovoiman hiipumisesta.

Meillä on siis tyhjenevä keskusta ja tekemistä sekä harrastuspaikkoja vailla olevat nuoret, voisiko näitä jotenkin yhdistää? Keskustasta löytyy myös Lakeuden puisto, jonka suunnitelmat ovat pysyneet piilossa. Näen tässä yhtälössä ison mahdollisuuden saada keskustaan elämää ja samalla tarjota nuorille harrastus- ja oleskelupaikka.

Nuorisovaltuusto selvitti kyselyssään, mitä nuoret haluaisivat Seinäjoelle. Vastauksissa tuli monta kertaa esiin skeittauspaikkojen tarve. Me haluamme kaupunkina lisätä lasten ja nuorten liikkumista. Parhaiten se tapahtuu siten, että luodaan heille sellaisia paikkoja, joita he itse haluavat.
Aloitteemme on kaksiosainen.

Haluamme ensinnäkin vauhdittaa isomman skeittipuiston suunnitelmien ja toteutuksen etenemistä. Se sopisi luontevasti osaksi Lakeuden puistoa, jolloin saisimme kaupungin keskustan alueelle nuorille tekemistä ja mukavan paikan oleskeluun.

Toiseksi esitämme, että kaupunki ryhtyisi aktiivisesti selvittämään, miten nuorille saataisiin pikaisesti, jopa tämän kesän aikana, skeittipaikka keskustan alueelle. Ramppi, penkkejä, ehkä vähän väriä ja nuoret itse suunnittelemaan. Kukaan ei tätä saa aikaan yksin, mutta yhteistyöllä ehkä. Useat tahot ovat jo luvanneet olla mukana projektissa, nyt tarvitsemme myönteisiä virkamiehiä, jotka kutsuvat porukan koolle ja vievät hanketta eteenpäin.